Hvem er vi

Hvem er vi - Børnehuset Regnbuen
Børnehuset Regnbuen er en integreret daginstitution med en børnehaveafdeling med 46 børn fra 3 - 6 år,
fordelt på 3 stuer og en vuggestueafdeling med 22 børn fra 0 - 3 år.
Vi er en del af område Nord under Kalundborg Kommune. Du kan læse mere om område Nord, ved at klikke på dette link. (åbner i samme vindue)

Vores vuggestueafdeling har et hold af fast tilknyttede dagplejere, som kommer regelmæssigt på besøg hos os med deres dagplejebørn. Dagplejebørnene kommer i ”gæstepleje” i vuggestuen i forbindelse med deres dagplejers fravær.

Institutionen er beliggende i et villakvarter i Kalundborg tæt på Nyrupskolen, men hvem vi har et tæt samarbejde.
Vores adgang til skov og strand er let. Begge muligheder ligger i gåafstand fra vores institution. Vi har i fællesskab med Område Nord et hus og et skovområde, tæt på kysten i Kystskoven, som vi jævnligt benytter os af. Vi tager jævnligt bussen til Røsnæs Naturskole med børnegrupper.

Vores placering tæt på Kalundborg by giver os rige muligheder for at deltage i de forskellige kulturelle muligheder, som en storby giver. Vi besøger ofte biblioteket, deltager jævnligt i kulturelle arrangementer for børn såsom teater, musik forestillinger og Børnebiffen.

I Børnehuset Regnbuen har vi et fint samarbejde med et plejehjem, et gymnasie og med vores lokale forretningsliv, som f.eks. gerne viser hvad en bager laver.
Vores fysiske ramme er rummelig. Der er plads til at børnene kan udfolde sig, både inde i vores bygninger og ude på vores legepladser.

Vi er en ældre institution med bygninger fra slut 70`erne. Vi har for tiden megen fokus på, at der, inde som ude, skabes en tidssvarende, æstetisk og inspirerende ramme for børns hverdagsliv.

Vores slogan er: ”Godt nok er vores fysiske rammer gamle og godt brugte, men her er masser af hjerterum”

Børn lærer, når de leger
I Børnehuset Regnbuen ønsker vi at have fokus på børns leg og læring.
Vi er for tiden optaget af hvordan vi optimerer børnenes læringsmiljøer ude og inde. Vi har fokus på at følge børnenes spor, som de kommer til udtryk i den spontane leg - i det, der opstår i nuet. Vi ønsker at stimulere, understøtte og inspirere børnenes leg. Vi har fokus på at styrke det enkelte barns trivsel og motivation. Dette fokus tænker vi fremmer barnets forudsætninger for læring.

Pædagog smager på "mad" som er sand, som børnene har lavet til pædagogen

I Børnehuset Regnbuen ser vi hvert enkelt barn som unikt, men vi ønsker også, at understøtte det enkelte barns mulighed for, og evnen til at indgå i et fællesskab.

I Børnehuset Regnbuen er vi i proces i forhold til at implementere Den styrkede Pædagogiske Læreplan.

Fokuspunkter i 2021 er børns deltagelse og læring i rutinesituationer og opøvelse af en evalueringskultur hos det pædagogiske personale.
Redskaber som fx Sprogtrappen, Kompetencehjulet og LP-modellen indgår understøttende i Børnehuset Regnbuens arbejde med leg, læring og det gode børneliv.

Regnbuens hus  Regnbuens hus med vuggestuen